Ubuntu, wifi síť se zabezpečením WEP, omezení na konkrétní MAC address a Static IP

Jak to z titulku vypadá, měl jsem s touto kombinací trošku problém - jinak bych o ní asi nepsal :-) Nicměně podařilo se mi ji rozchodit a rád bych zde uvedl postup, který mne dovedl ke správněmu cíli. Opět jde o výsledek dlouhého googlení, ačkoliv jde o nastavení trvající ve výsledku pár sekund. Abych ale nezapomněl ještě na jeden zdroj, rád bych podotknul jedno: "Google navede, ale man to jistí". Tímto vzdávám čest všem, kdo se na tvorbě manualů k jednotlivým příkazům a konfigurákům podílí.
Ale přistupme k postupu (otestováno na Ubuntu 8.04.)

Krok první - začínáme

Je třeba mít připojené wifi zařízení (v mém případě USB) a v "dohledu" požadovanou síť. Možností jak nakonfigurovat soubory /etc/network/interfaces a /etc/resolv.conf je mnoho, pokud dává někdo přednost grafickému rozhraní, je v Ubuntu celkem povedený NetworkManager (applet nm-applet je standardně vidět na horní liště). Lze jej spustit i z menu Systém -> Správa -> Síť.

Krok druhý - konfigurace
V NetworkManageru jsem si zvolil Wireless connection a přešel na Properties. Zde je třeba vybrat ESSID, typ hesla, zadat heslo, zvolit statickou IP, masku a gateway (to všechno jsem znal od poskytovatele připojení). Properties jsem uložil a přešel na záložku DNS. Zde jsem přidal DNS (ty jsme od poskytovatele také znal).
V mém případě jsem tímto vypsal všechny parametry, které mi na Woknech stačily k připojení. Ale ouha - ono nic. Kde je chyba?

Krok třetí - hledání chyby
Nyní bude třeba přejít do terminálu (ono to tak u linuxu při řešení problémů většinou skončí - na rozdíl o woken, je zde ale většinou skryto i funkční řešení). Takže v terminálu jsem si zkontroloval nastavení DNS (nano spouštím pod rootem, aby bylo možné případně rovnou provést úpravy).
sudo nano /etc/resolv.conf
Zde jsou správně zapsané DNS, takže zde problém nebude. Obsah je například:
nameserver 212.100.256.7
nameserver 212.100.256.8
Vnímavý čtenář již tuší, že následovat bude /etc/network/interfaces. Takže opět příkaz:
sudo nano /etc/network/interfaces
Objevilo se mi cca toto:
auto lo
iface lo inet loopback

auto wlan0
iface wlan0 inet static
address 10.1.1.15
netmask 255.255.255.0
gateway 10.1.1.1
wireless-key 12345678901234567890123456
wireless-essid SitWifi
To je přesně to co jsem nakonfiguroval přes NetworkManager, tak kde je chyba?

Trochu jsem to zkoumal a zjistil jsem, že není od věci přidat ještě jeden řádek:
wireless-mode managed
Tak a teď by to mělo být dokonalé. V konfiguraci je vše, co má být. Jenže stále mi síť nejede. Tak co je špatně?

Krok čtvrtý - restart
A modří už vědí :-) Ano, aby se změny projevily, je třeba síť s novou konfigurací nahodit. Tento drobný detail se ve většině návodů nezmiňuje. Vím, je to přeci logické, ale upřímně - každý někdy začínal. A i když třeba tuším, že je třeba to otočit, prostě nevím jak:-) Takže kýžený poslední příkaz zní:
/etc/init.d/networking restart
A je to.

A jak se někde říkalo - důkaz místo slibů. Mým důkazem, je tento příspěvek. První publikovaný přes nově nastavené připojení.

Oblíbené příspěvky