Nokia 6300, GPRS modem a Ubuntu

Po dlouhé době jsem opět vyrazil do boje s názvem - Musím to rozchodit. Přiznávám, všechny mé předchozí pokusy o připojení se k internetu přes Nokii končily nezdarem. Ani dnes to nevypadalo jinak.

Nejprve jsem prošel asi stovku zaručených návodů (všechny víceméně identické), ale vždy jsem skončil neúspěchem. Dokoncem jsem zašel až tak daleko, že jsem si chtěl přes wine nainstalovat Nokia PC Suite. Ale chyba lávky, s tímhle softem si neporadí ani wine. Takže zpět k linuxovému řešení. Jít to musí, ale jak?

Nebudu napínat a rovnou řeknu, že se mi to podařilo. A protože tipuji, že do podobných problémů se může dostat i někdo jiný, zde je postup jak na to.

Na úvod podotýkám, že jde o O2 Internet, Nokia 6300 připojena USB kabelem a Ubuntu 8.04 - the Hardy Heron, nicméně věřím, že by to mělo fungovat obecně.

Krok první - připojení telefonu
Tady asi není co zkazit. Prostě se připoji telefon přes datový kabel USB a zvolí režim Nokia.

Krok druhý - detekce modemu
Ani zde by to neměl být problém. Do terminálu se vepíše příkaz:
sudo wvdialconf
Proběhne detekce modemu a v adresáři /etc/wvdial.conf vznikne defaultní konfigurační soubor. Ve výše uvedené kombinaci by mělo vše proběhnout bez problému.

Krok třetí - uprava /etc/wvdial.conf
Nyní je třeba upravit konfigurační soubor. Záleží na osobním vkusu, jak to člověk udělá. Použít lze například gedit (ten doporučuji těm, co nemají rádi pro obsluhu různé klvesové zkratky) nebo nano (to je zase pro ty, co nechtějí opouštět terminál a myš moc nepotřebují).

Příkaz v terminálu bude tedy
sudo gedit /etc/wvdial.conf
nebo
sudo nano /etc/wvdial.conf
Tento soubor vypadá defaultně nějak takto:

[Dialer Defaults]
Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
Modem Type = USB Modem
;Phone =
ISDN = 0
;Username =

Init1 = ATZ
;Password =

Modem = /dev/ttyACM0
Baud = 460800
Co je třeba dodat je číslo, heslo a username. U O2 internet je číslo *99# a username ani heslo nejsou povinné. Až sem se většina návodů drží stejného schématu. Chvíli jsem laboroval, co s tím username a heslem a nakonec jsem zde napsal gprs. Soubor vypadal takto:
[Dialer Defaults]
Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
Modem Type = USB Modem
Phone = *99#
ISDN = 0
Username = gprs
Init1 = ATZ
Password = gprs
Modem = /dev/ttyACM
Baud = 460800
Krok čtvrtý - připojení se do sítě
Teoreticky mne od internetu dělil pouze jeden příkaz:
sudo wvdial
Ale ne. Po spouštění mi v terminálu sice proběhla informace o úspěšné komunikaci, ale telefon na mne vyhodil hlašku, že si mám předplatit datové služby, jinak se mnou nebude mluvit a zavěsil. V logu se to projevilo jako chyba 16.

V logu /var/log/messages (zobazit ho můžete třeba pomocí příkazu nano /var/log/messages)se pak píše něco ve stylu:
Sep 11 17:13:31 notas-acer pppd[1050]: pppd 2.4.4 started by vasek, uid 1000
Sep 11 17:13:31 notas-acer pppd[1050]: Using interface ppp0
Sep 11 17:13:31 notas-acer pppd[1050]: Connect: ppp0 <--> /dev/ttyACM0
Sep 11 17:13:34 notas-acer pppd[1050]: PAP authentication succeeded
Sep 11 17:13:34 notas-acer pppd[1050]: LCP terminated by peer
Sep 11 17:13:37 notas-acer pppd[1050]: Connection terminated.
Sep 11 17:13:38 notas-acer pppd[1050]: Modem hangup
Sep 11 17:13:38 notas-acer pppd[1050]: Exit.
Takže tudy cesta nevede. Nebo snad ano? Vraťme se do kroku tři.

Krok třetí podruhé a naposled
Nebudu napínat, po delší době googlení jsem do souboru přidal ješte jeden řádek Stupid Mode = 1 a upravil Init1. Ti z vás, kteří si již všimli, že jsme nikde nezadávali přístupový bod, jistě tuší proč to nefungovalo. Takže ve finále vypadá konfigurace takto:
[Dialer Defaults]
Init2 = ATQ0 V1 E1 S0=0 &C1 &D2 +FCLASS=0
Modem Type = USB Modem
Phone = *99#
ISDN = 0
Username = gprs
Init1 = AT+CGDCONT=1,"IP","internet"
Password = gprs
Modem = /dev/ttyACM0
Baud = 460800
Stupid Mode = 1
A světe div se - ono to funguje!

Krok pátý a už úplně poslední
Terminál mi sice nevadí, ale kdo si má ty příkazy pamatovat, že? Takže nakonec jedna kosmetická úprava. Vytvořil jsem si Launcher (kdo ho chce na plochu, stačí klikout pravím tlačítkem, kdo ho chce do panelu, klikne nad panelem opět pravým tlačítkem a vybere volbu add to panel). Zde si navolíte Application in Terminal a vepíšete příkaz sudo wvdial a hotovo. Do budoucna stačí kliknout na ikonu a spojení je navázáno. Odpojení je analogicky - v terminálu se stiskne ctrl+c nebo se terminal zavře. Obojí ukončí aktivní spojení.

Oblíbené příspěvky