Domácí vězení trochu jinak

Když jsem byl malý kluk, občas se mi přihodilo, že jsem dostal domácí vězení. Obyčejně byl zrovna venku nádherný den, kamarádi někam šli a já musel trčet zavřený doma... Prostě nic příjemného. Naštěstí jsem byl celkem slušný chlapec, takže šlo o události spíše výjimečné. Nikdy mne ale nenapadlo, že domací vězení byl trest, který se svého času dával i dospělým. A někdy na velmi dlouhou dobu (až doživotně).

V červenci jsem se Zdenkou během dovolené zabloudil i do Buchlovic, kde se jeden takový týpek svého času pohyboval. Od 17. století patřilo zdejší panství Berchtoldům. Možná je to pouze můj dojem, ale tento rod myšlenkově poněkud předběhl svou dobu (minimálně v 19.století).

Vedle bezplatných nemocnic, muzeí a všeobecné zdravotnické osvěty se aktivně věnovali i politice. To se jednomu z nich, Zikmundovi Berchtoldovi, stalo málem osudné, neboť po roce 1848, kdy se postavil na "špatnou stranu barikády" během povstání v Maďarsku, byl odsouzen k smrti. Jeho žena Ludmila Vratislavová z Mitrovic (údajně nejkrásnější žena ve své době) se za něj ale u dvora přimluvila a trest mu byl zmírněn na domácí vězení. Není však domácí vězení jako domácí vězení. V případě Zikmunda šlo o pohyb "omezený" na poměrně rozsáhlé panství. Přesto to zřejmě dost těžce nesl a nadále nebyl moc zábavný, chodil v černém a jeho krásnou ženu údajně někteří u vídeňského dvora považovali již za vdovu.

Co jsem zde vlastně chtěl napsat? Že domácí vězení může mít hodně podob? Asi také, ale spíš šlo o pozvánku do krásného zámku Buchlovice a na nedaleký hrad Buchlova. Proto nakonec připojuji i pár fotek z dovolené.

Oblíbené příspěvky